Škola ZaHRAda byla založena v září 2015 spolkem rodičů s názvem Hnízdo – spolek pro komunitní vzdělávání, který se stal zřizovatelem komunitní Základní školy ZaHRAda.
Semínko Jasanu vyklíčilo v Nedvědici v roce 2019, kdy se potkalo pár rodičů s dětmi školkového věku, kteří se domluvili, že se budou pravidelně setkávat. Jak děti rostly, začali pro ně připravovat různá témata, která společně mohli prozkoumávat a objevovat. Některé z maminek absolvovaly Montessori kurz a některé z nich měly také pedagogické vzdělání, a tak společná setkání dostávala čím dál jasnější a konkrétnější podobu a cíl vybudouvat školu.
V roce 2022 si tuto původně domškoláckou skupinku vzala pod svá křídla Základní škola ZaHRAda
v Tišnově, a tak se Jasan stal její odloučenou nedvědickou třídou.
Škola Jasan nyní funguje v pravidelné pětidenní docházce pro 24 dětí od 1. do 5. třídy.
V Jasanu věříme, že lze pro děti vytvořit takové prostředí, které jim bude přirozeně prospívat a bude pomáhat uspokojovat jejich potřeby. Proto následujeme základní principy Montessori pedagogiky.
Podle principu Montessori učíme v trojročích a v každé třídě jsou věkově smíšené kolektivy. Aktuálně máme v Jasanu první (1.–3. ročník) a druhé trojročí (4.–6. ročník). Na otevření třetího trojročí usilovně pracujeme.
Záleží nám na mezinárodním kontextu školy, a tak zapojujeme do činností školy dobrovolníky z různých zemí. Pomáhají ve výuce nebo ve školní družině. Děti jsou díky nim každý den v kontaktu s angličtinou a poznávají kultury cizích zemí.
Výroční zprávy
Základní dokumenty
V rámci školy ZaHRAda, kam spadá i Jasan, funguje Školské poradenské pracoviště (ŠPP), které poskytuje pedagogicko-psychologické poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům (rodičům). Tvoří ho společně výchovná poradkyně, metodička prevence, speciální pedagožky, školní psycholožka a sociální pedagožka. Spolupracuje kromě žáků a rodičů také s průvodci a zajišťuje komunikace se Školskými poradenskými zařízeními (PPP a SPC). Koordinátorkou ŠPP je Jana Růžičková. Smyslem služeb ŠPP je vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, kariérní poradenství pro žáky, metodická a další podpora pedagogických pracovníků.
Podporuje žáky při volbě povolání a kariérovém rozvoji, připravuje podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zprostředkovává diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání.
Jana Vorlíčková
jana.vorlickova@skolazahrada.cz
+420 739 229 964
Snaží se zachytit signály rizikového chování, pracuje se žáky individuálně i skupinově, věnuje se adaptaci žáků na nové podmínky, vztahové problémy a potíže ovlivňující vzdělávání žáků, koordinuje aktivity školy zaměřené na prevenci rizikového chování.
Denisa Štěpánková
Provádí krizovou intervenci a poskytuje psychologickou podporu pro žáky, průvodce i rodiče, provádí metodické intervence a depistáže specifických poruch učení, zajišťuje diagnostiku vzdělávacích a výchovných problémů žáků a sociálního klimatu třídy, pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření, individuálně řeší osobní problémy žáků, poskytuje konzultace a zajišťuje prevenci školního neúspěchu žáků. Z pozice kariérové poradkyně podporuje žáky při rozhodování v otázkách dalšího vzdělávání, profesní přípravy a volby zaměstnání .
Kateřina Žalčíková
katerina.zalcikova@skolazahrada.cz
+420 730 199 130
Vyhledává a diagnostikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytuje individuální speciálněpedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, zajišťuje výuku žáků v předmětu speciální pedagogické péče (PSPP), podílí se na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a jeho průběžném vyhodnocování, navrhuje úpravy školního prostředí, zajišťuje speciální pomůcky a didaktické materiály, poskytuje individuální konzultace pro rodiče.
Vanda Marečková a Zuzana Škyříková
V rámci komunity funguje Sněm ZaHRAdy a za zřizovatele Členská schůze Hnízda. Rodiče, průvodci i děti tak mají možnost spolurozhodovat o zásadních otázkách školy. Snažíme se o dosažení konsenzu, a ne jen o prosté přehlasování menšiny. Doporučujeme, aby se alespoň jeden z rodičů stal členem zřizovatele školy
Hnízdo – spolek pro komunitní vzdělávání